Kepentingan bahasa dalam kehidupan

Pusat Pembangunan Pondok Berhad

Oleh NURUL IZZAH SIDEK

 

Islam menggalakkan umatnya menggunakan bahasa yang indah dan baik-baik apabila bertutur. -Gambar hiasan

 

 

BAHASA merupakan suatu elemen yang penting dalam kehidupan. Manusia menggunakan bahasa sebagai medium untuk berkomunikasi, sama ada secara langsung atau bertulis.

Percakapan atau tulisan yang menggunakan bahasa yang baik dan teratur akan memberi makna mendalam dan juga mampu menyentuh perasaan.

Justeru, Islam menggalakkan umatnya menggunakan bahasa yang indah dan baik-baik apabila bertutur.

Rasulullah SAW sendiri berdakwah menggunakan bahasa yang paling baik dan halus dan tidak pernah menggunakan bahasa yang kesat dan kasar dalam pengucapan baginda.

Sifat ini seharusnya dicontohi terutama sekali para remaja supaya dapat menggunakan bahasa yang baik dan teratur dalam percakapan seharian.

Luqman Al-Hakim juga berpesan dengan anaknya, menggunakan istilah ‘wahai anakku’ yang menggambarkan kelembutan seorang ayah dalam menasihati anaknya sehingga termaktub dalam al-Quran (Luqman:12-19).

Penulis buku motivasi terkenal, La Tahzan (Jangan Bersedih), Dr. Aidh Abdullah al-Qarni…

View original post 1,054 more words

Jom buat bisnes.jana pendapatan sampingan dengan..fingo

[2/2 2.19 PM] +60 11-2075 8245: *Apakah sebenarnya Fingo ini?*

Fingo adalah social commerce yang ingin bersaing untuk menjadi Top 3 di Asia Tenggara. Selama ini, kita hanya mengenali Lazada dan Shopee. Kini, kita menerima info mengenai dengan Fingo.

Ianya baru dilancarkan pada akhir Julai 2019 dan kini sudah beroperasi sepenuhnya di Malaysia dan Singapura. Thailand dan Indonesia pula sudah boleh mendaftar tetapi belum boleh membuat pembelian lagi.

Jangan lepaskan peluang affiliate yang dibawa bersama- sama Fingo.
[2/2 2.19 PM] +60 11-2075 8245: *Kenapa social eCommerce Fingo bukan seperti MLM?*

Pengiraan bonus adalah mudah tidak melibatkan pengiraan yang complicated seperti MLM.

❌ Tiada mantenance bulanan

❌ Tiada pairing yang kebiasaan ada pada MLM

❌ Tiada BV untuk pengiraan bonus

❌ Tiada pembelian pangkat pakej besar

❌ Tidak memerlukan AJL sebagai syarikat MLM (disahkan oleh KPDNKK)[2/2 2.19 PM] +60 11-2075 8245: *Bagaimanakah komisyen akan dibayar kepada kita?*

Komisyen akan dibayar melalui akaun bank yang diberikan di dalam akaun aplikasi Fingo. Pembayaran adalah mengikut arahan yang diberikan oleh ahli dan ianya akan diproses pada setiap hari selasa. Komisyen akan di terima dalam masa satu atau dua hari selepas hari Selasa (Rabu atau Khamis) mengikut bank. Bank mengenakan yuran transaksi sebanyak 1untuk setiap pembayaran komisyen.
[2/2 2.20 PM] +60 11-2075 8245: *Sistem yang sama digunakan oleh web ecommerce kedua ranking terbaik di China*

Sistem yang digunapakai oleh Fingo adalah hampir sama dengan aiatem yang digunakan oleh sebuah syarikat yang berjaya di China iaitu Ping duo duo yang bermula pada tahun 2015. Selepas 4 tahun, syarikat ini telah berkembang dan tersenarai di Nasdaq. Kini, sudah banyak syarikat di China menggunakan konsep yang sama iaitu ada komisyen duit untuk member. Fingo adalah yang pertama di Asia Tenggara.
[2/2 2.21 PM] +60 11-2075 8245: *Anda takkan rugi daftar dengan fingo.*

➡Langkah 1
Daftar percuma anda dah dapat *voucher rm5*

➡Langkah 2
Upgrade ke PS rm199.. untuk dapatkan *Link.*
Iaitu..Beli 1 barang rm199 sekali seumur hidup.

*Modal akan dibayar balik.*
Anda akan dapat lagi voucher percuma rm199.
1.dapat barang yang anda beli.
2.dapat modal balik yg anda beli.

➡ Langkah 3
*Gunakan Link* untuk share kat kawan2 bawahan anda sebanyak yang mungkin.
Anda akan dibayar komisyen 10% setiap harga barang yg dibeli dari bawahan anda semua.💰💰

*Bayangkan*
anda ada 1000 orang daftar guna link anda dan mereka beli RM100 sebulan, berapa komisen ANDA?
*1000 Org X RM100 x komisen 10% = RM10,000🔥🔥🔥*

*Lagi??*
Kawan2 bawahan anda nak dpt komisyen 10% dia kena upgrade PS RM199

*Apa yg anda dpt?*
Anda dapat referral bonus RM50.
Contoh : Sehari ada seorg Upgrade VIP, sebulan anda dapat :
RM50 x 30hari = RM1,500.

*Walaupun anda duduk saja dan tidur di rumah pon duit akan masuk.*
💰💰💰💰💰💰

Jika anda berminat untuk pendaftaran percuma,sila klik di link dibawah:

https://web.publicecommerce.com/shareInvite?shareCode=WURBKA&lang=en

Atau PM saya di nombor.

019-4983594

Husni

Testimoni:

KISAH SAYA DAN FINGO

Ada dua golongan yang join fingo. Golongan pertama adalah dari orang2 senang yang nak tambah lagi keselesaan hidup. Dan golongan kedua adalah orang2 yang kurang berkemampuan yang ingin mencari pendapatan sampingan buat diri sendiri dan mengubah nasib keluarga.

Ada shopper yang berminat tetapi masih x berkemampuan utk upgrade. X apa teruskan berusaha cari modal. Dah dapat tu terus buat je. InshaAllah x sia2.

Bagi sesetengah shopper yang ada modal dan berkemampuan tapi masih berlengah2 utk upgrade mungkin disebabkan barang2 pilihan dalam senarai giftpack x menepati citarasa masing2. Jadi nak hold dulu dan tunggu barang2 yang best ditambah dalam senarai giftpack baru nak upgrade akaun. Sebelum anda membuang waktu terlalu lama, ikuti kisah perjalanan saya di fingo ini. Dan kenapa anda x patut menunggu lagi untuk mulakan bisness di sini.

Saya surirumah sepenuh masa dengan 3 orang anak dan salah seorangnya adalah anak kelainan upaya. Dan pastinya ramai yg tau utk menyara anak berkeperluan khas ini sangat lah besar kos nya ditambah lagi dgn keperluan anak2 lain yg juga masih kecil. Saya bukan orang have2. Dan nilai RM199 itu cukup besar bagi saya yang hanya bergantung pada pendapatan suami. Tapi saya x jadikan itu sebagai alasan utk saya tidak mencuba.

Masa saya join fingo pada 10/12/2019, saya hanya ada motosikal. Saya beli dashcam utk upgrade pada 12/10/2019. Saya mula menjana income sebanyak RM200. Dua kali withdraw pada minggu pertama dan minggu ke2 dengan jumlah yg sama. Saya buat duit ribu2 bermula minggu ke3. Barang upgrade yg saya beli belum sampai lagi. Tapi saya x peduli lansung pasal barang tu. Saya x ambil tau kenapa barang lambat sampai dan bila barang akan sampai. Saya memang x peduli. Fokus saya hanya pada bisness di fingo. Minggu ke4 saya beli kereta cash RM4800. Kereta buruk utk surirumah macam saya nak hantar ambil anak sekolah. Memadai la bagi saya yg sebelum join fingo x pernah terfikir pun saya mampu dapat semua ni dalam sekelip mata. Yalah sebelum ni nak makan pun lepas x lepas apa lagi nak beli barangan yg nilainya mencecah ribuan ringgit. Lepas saya dah ada kereta baru dashcam yg saya beli tu sampai.

Pada awalnya ketika upgrade, saya rasa saya x perlukan pun dashcam tu. Tapi saya x fikir panjang soal nak pilih barang jadi saya rembat je apa yg ada sebab niat hati sebenarnya nak dapatkan link affiliate saya sendiri je utk start bisness. Tapi hikmahnya sangat tepat. Kereta dah ada, dashcam pun ada, terus on daschcam pada kereta bajet saya. Nanti saya share video tutorial cara pasang dashcam utk yg dah beli tapi x tau nak guna.

Jadi point yg saya nak tekankan disini, link affiliate tu sebenarnya jauh lebih penting dari barang. Bila ada link duit akan mnyusul. Benda lebih bernilai dari barang upgrade tu pun kita mampu beli lepas tu. Sangat buang masa jika sibuk nak pilih barang kesukaan. Masa x tunggu kita. Fingo dah makin terkenal. Nanti lambat2 buat, nak dapat shopper pun susah, apa lagi nak dapatkan PS. Bila smua orang dah join fingo, masa tu siapa yg belum upgrade dah ketinggalan jauh. Kena bijak dalam merancang. Jangan terlalu teliti utk perkara yg remeh nanti sendiri yg rugi. Kerana tindakkan pantas saya di fingo dulu la, di saat orang lain x buat saya buat, di saat orang lain x percaya saya yakin, Alhamdulillah kini saya mampu menjana income RM1000-3000 seminggu hanya dengan copy and share link saja. Saya rasa sangat bersyukur kerana ditakdirkan bertemu dengan peluang di Fingo ini. Keperluan anak2 kini dapat saya sempurnakan.

Harap perkongsian dari saya seorang surirumah kampung yg x punya apa2 ni dapat memberi semangat dan membuka mata mereka2 yg masih x nampak masa depan yg dibawa oleh fingo. Jika saya yg tidak pernah ada nama dalam dunia bisness boleh berjaya kenapa tidak anda semua kan? Semoga urusan anda semua dipermudahkan. Dan menjadi usahawan fingo yg kaya dan berjaya. InshaaAllah. Jom mula sekarang. 💪

Sharing, AM Zaraeva 🥰
2 Feb 2020

Tahun 2020…..ada apa?

PERKIRAAN SENARIO TAHUN 2020, IMAM MAHDI + DAJJAL DATANG

dari kitab RIYADHUS SHALIHIN Bab 370. “Beberapa Hadits Yang Tidak Termasuk Dalam Bab Tertentu Namun Sangat Penting Untuk Diketahui”

1805. Dari Annawwas bin Sam’an r.a., katanya: Rasulullah s.a.w bersabad :””Kecuali Dajjal, itulah yang paling saya takutkan kalau menimpa atas dirimu semua. Jikalau ia keluar dan saya masih ada di kalangan engkau semua, maka sayalah penantangnya untuk melindungi engkau semua. Tetapi jikalau ia keluar dan saya sudah tidak ada di kalangan engkau semua, maka setiap manusia adalah sebagai penantang guna melindungi dirinya sendiri dan Allah adalah penggantiku dalam melindungi setiap orang Muslim.

Sesungguhnya Dajjal adalah seorang pemuda yang rambutnya sangat keriting, matanya menonjol, seolah-olah saya menyamakannya dengan Abul ‘Uzza bin Qathan. Maka barangsiapa yang dapat bertemu dengannya, maka hendaklah membacakan atasnya ayat-ayat permulaan surat al-Kahfi.
Dajjal itu akan keluar di Khallah, suatu jalanan yang terletak antara Syam dan Irak, lalu membuat kerusakan di bagian sebelah kanannya dan juga membuat kerusakan di bagian sebelah kirinya. Maka itu hai hamba-hamba Allah, tetapkanlah keimananmu semua.
“Kita para sahabat bertanya: “Ya Rasulullah, berapa lama ia menetap di bumi?” Beliau s.a.w. menjawab: “Empat puluh hari, yang sehari -hari pertama- itu lamanya sama dengan setahun, yang sehari lagi -hari kedua- lamanya seperti sebulan, yang sehari sesudah itu -hari ketiga- seperti sejum’at -yakni seminggu, sedang hari-hari yang selain tiga hari itu adalah sebagaimana keadaan hari-hari pada masamu sekarang ini.”
Kita bertanya lagi: “Ya Rasulullah, dalam sehari yang panjang waktunya sebagaimana setahun itu, apakah kita cukup mengerjakan seperti shalat sehari saja -yakni lima waktu?” Beliau s.a.w. menjawab: “Tidak cukup, maka itu perkirakanlah menurut kadar jaraknya masing-masing.” (Riwayat muslim)

Al Qur’an Surat Al Hajj ayat 47 : “Dan mereka meminta kepadamu (Muhammad) agar azab itu disegerakan, padahal Allah sekali-kali tidak akan menyalahi janji-Nya. Dan sesungguhnya sehari disisi Tuhanmu adalah seperti seribu tahun menurut perhitunganmu.”

Sedangkan dalam Al-Qur’an surah 32 As sajdah ayat 5 yang berbunyi:
“Dia mengatur urusan dari langit ke bumi, kemudian (urusan) itu naik kepada-Nya dalam satu hari yang kadarnya adalah seribu tahun menurut perhitunganmu’’.
Mari bersama-sama kita menganalisa anjuran rasulullah “perkiraklanlah jaraknya masing-masing” dalam hadis tsb dengan ayat Al-Quran di atas.
Maka 1 hari pertama Dajjal yang seperti 1 tahun itu = 1000 tahun
1 hari kedua dajjal yang seperti 1 bulan itu = 1000/12 = 83,33 tahun
1 hari ketiga dajjal yang seperti 1 minggu itu = 83,33/4 = 20 tahun
sedang hari-hari yang selain tiga hari itu adalah sebagaimana keadaan hari-hari pada  sekarang ini = 37 hari x 24 jam.

Mari kita analisis  peristiwa besar sejarah dunia :
Peristiwa terbesar setelah runtuhnya zaman keemasan islam adalah REVOLUSI INGGRIS, karena revolusi tersebut merupakan tonggak awal kemajuan dunia moden sekarang ini. Dengan teknologi persenjataan awal seperti senapang dan bom bukanlah saingan yang pantas buat kekuatan panah dan pedang, kuharap kawan-kawan sepakat akan hal ini.

Anggap saja revolusi inggris adalah awal atau hari pertamanya dajjal di bebaskan dari belenggunya.
maka 1 hari dajjal yang seperti 1 tahun itu (1000 th waktu kita) berkuasa di INGGRIS sejak revolusi industri tahun 900 M (+1000) s/d tahun 1900 M

Peristiwa terbesar pada awal tahun 1900 adalah PERANG DUNIA. Sejarah mencatat Amerika Serikat  terlibat dalam perang dunia I sejak tahun 1917. Katanya PD I ini pihak sekutu (Inggris cs) kalah perang luar biasa untuk pertama kalinya namun PD II dimenangkan oleh pihak sekutu. AS sangat untung dalam Perang Dunia ini karena medan perang bukanlah di negerinya sendiri sehingga boleh dikatakan AS tidak menganggung kerusakan infrastruktur dalam negeri sama sekali. Berbeza dengan sekutunya di Eropa yang menanggung keruskan parah dalam setiap negerinya walaupun menang tetap menjadi arang seperti kata pepatah. Setelah perang dunia tamat AS menjadi negara kuasa besar dunia dengan kekuatan ekonomi politik dan militernya. Anggap saja sekarang Dajjal menjalani hari keduanya yang seperti sebulan (83 tahun) maka Dajjal berkuasa di Amerika Serikat sejak tahun 1917 M (+83) s/d tahun 2000 M.

Peristiwa paling bersejarah setelah tahun 2000 adalah peristiwa 11 September yang katanya WTC dan Pentagon dengan peralatan militer tercanggih didunia begitu mudah diserang pesawat teroris (mantap sekali gayanya bukan). Terorisme menjadi alasan untuk menceroboh dunia arab (timur tengah), sehingga dunia tak mampu berbuat apa-apa. Jangan salahkan sesiapa sebab itu adalah takdir yang di isyaratkan Allah. Sebab tak ada satupun ummat mampu melawan kuasa Dajjal hingga masa yang di tentukan. Sekarang Dajjal berkuasa di ISRAEL sejak tahun 2000 (+20) s/d 2020.

Sahabat harap bersabar dahulu, sebab 3 hari pertama Dajjal bukanlah serangan yang menghancurkan Islam secara keseluruhan. Disini Dajjal yang sesungguhnya juga belum menampakkan dirinya. Hanya macai Dajjal saja yang selalu membuat kerusakan di muka bumi dan menyebar fitnah dimana-mana. Pandangan saya dugaan zaman fitnah Dajjal sekarang ini saja sudah sangat berat apalagi kalau Dajjal yang sesungguhnya sudah muncul. Yaa Rabb selamatkanlah kami dari fitnah Dajjal………..

Menurut analisa ini yang paling sulit bagi orang-orang yang beriman adalah setelah 3 hari pertama Dajjal ini yakni 37 hari setelahnya. Selama 37 hari inilah Dajjal muncul ke muka bumi dan merajai dunia. Agaknya apakah yang akan terjadi selama 37 hari ini ya ….??

Rasulullah mengisyaratkan dalam hadisnya sbb:
“Dajjal itu datang kepada sesuatu kaum, lalu ia mengajak mereka, kemudian mereka itu beriman padanya dan mengikuti apa yang dikehendaki olehnya. Ia menyuruh langit supaya menurunkan hujan, lalu turunlah hujan, ia menyuruh bumi supaya menumbuhkan tanaman, lalu tumbuhlah tanamannya. Selanjutnya kembalilah ternak-ternak mereka tergembala di situ dalam keadaan bergumbul -atau berpunuk- sepanjang -atau sebesar- yang pernah ada, juga mempunyai susu sekenyang yang pernah ada -yakni penuh air susu. . Seterusnya datanglah Dajjal itu pada sesuatu kaum, lalu mereka ini diajaknya mengikuti kehendaknya, tetapi mereka menolak, kemudian kembalilah Dajjal itu meninggalkan mereka. Kaum yang menolak ini -kerana keimanannya- pada keesokan harinya telah menjadi kering daerahnya -seolah-olah telah lama tidak kehujanan dan kosong sama sekali dari rumput dan tanaman lain-lain, juga tidak lagi mereka memiliki harta benda sedikitpun. Dajjal itu lalu berjalan melalui runtuhan sisa -bekas istana yang rusak-rusak-, kemudian ia berkata: “Keluarkanlah harta-harta simpananmu,” tiba-tiba harta-harta di situ dapat diambil dan mengikuti perjalanan Dajjal itu sebagaimana lebah mengikuti rajanya. Setelah itu Dajjal memanggil seorang pemuda yang penuh jiwa kepemudaannya -menurut riwayat yang dimaksudkan ialah Al-Hidhr-, lalu ia memukul pemuda ini dengan pedang, sehingga terpotonglah tubuhnya menjadi dua bagian dengan kecepatan bagaikan lemparan anak panah pada sasarannya. Tetapi Dajjal lalu memanggil pemuda yang sudah mati itu, lalu ia hidup kembali dan menghadapnya, sedang wajahnya berseri-seri sambil tertawa”

Hebat sekali kuasa Dajjal ya…………..?……itulah…… SIHIR.

Sekarang apa arti dari gencarnya gerakan organisasi fremasom, illuminity, zionisme dan kroni-kroninya….??Iaitu menyempurnakan SIHIR dajjal untuk melakukan hal-hal seperti 37 sisa masa hidupnya.

wallua’lamubissowab…..

Dunia ibarat kebun

 

Pernahkah kita renungkan bahawa dunia ini sebenarnya ibarat kebun, tempat untuk kita bercucuk tanam dan memperolehi hasil daripada apa yang dikerjakannya? Dalam erti kata lain dunia ini adalah tempat untuk Kita berbuat amal kebaikan dimana pada hari akhirat kelak kita akan menunaikan seberapa banyak pahala yang telah diperolehi.
Dunia ini diciptakan oleh Allah Subhanahu Wa Taala untuk umat manusia mendiami disamping memikul amanah nya, mematuhi perintah Dan meninggalkan apa yang dilarang. Setiap manusia yang diberi peluang untuk hidup wajar melakukan persiapan bagi bekalan akhirat diberi peluang mengecapi nikmat dunia.
Sebagaimana kita maklum, pun di dunia ini penuh dengan muslihat dan tipu daya, manakala yang lalai akan hanyut ke Lembah kehinaan hanya mereka yang berwaspada akan berhati-hati.
Untuk kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat, islam perlu sentiasa mengingati pesanan Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam agar tidak lalai dengan tipu daya nikmat dunia. Terdapat 5 pesanan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam yang perlu diingati demi menjaga diri, keluarga dan Masyarakat agar tidak tergelincir dari landasan Islam yang diredhai Ilahi. Sentiasalah sematkan di hati peringatan ini untuk kebaikan diri sendiri rasulullah sallallahu alaihi wasallam berhubung perkara berikut

1) Menyebut Allah daripada menyebut makhluk:

Sudah menjadi kebiasaan bagi kita menyebut atau memuji-muji orang yang berbuat baik kepada kita kadang-kadang terlupa bahawa terlalu banyak nikmat yang Allah berikan membuatkan kita terlupa memuji dan menyebut nama Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Mengapa kita boleh menjadi sebegitu alpa? Makhluk yang tidak sepatutnya kita puji kita puji berlebihan sedangkan Rahmat yang Allah berikan tidak terlintas pun kita mahu memujinya. Kita hanya mengucapkan Alhamdulillah apabila kekenyangan dan banyak lagi rahmat Allah yang boleh Lafazkan kalimah itu. Ujian seumpama ini hanya sekadar di mulut tetapi tidak meresap ke dalam hati. Kita nak dan sentiasa membasahi lidah dengan Zikrullah. Ini Kerana dengan Zikrullah kita sentiasa ingat nikmat yang Allah limpahkan. Imam Ibnu qayyim al-jauziyyah berkata,” zikir adalah makanan asas bagi hati dan roh. Apabila hamba Allah gersang daripada siraman Zikrullah jadilah Ia bagi tubuh yang terhalang untuk memperolehi makanan asasnya”.

2) Kerap menyebut akhirat daripada menyebut urusan dunia:

Nikmat di dunia terlalu sedikit jika dibandingkan nikmat di akhirat. Masa 100 tahun di dunia sama dengan ukuran masa sehari di akhirat. Betapa kecilnya nisbah umur di dunia ini berbanding akhirat.
Nikmat dunia juga 1/100 daripada nikmat akhirat begitu juga siksa dan kepayahan hidup di dunia hanya 1/100 akhirat. Hanya orang yang pendek fikiran sibuk memikirkan hal keduniaan sehingga terlupa bekalan untuk hari akhirat. Oleh itu lipat gandakan usaha mencari Bekalan di akhirat dengan mengingati Allah setiap masa dan setiap ketika. Dengan menyebut dan mengingati kehidupan akhirat akan menyemarakkan semangat untuk berbuat amal ibadat dan amal kebajikan sebanyak mungkin. Kata imam al-qurtubi” tuntutlah kurniaan Allah di dunia dan akhirat. Dan Tuntutlah kurniaan Allah daripada dunia untuk akhirat iaitu tuntut syurga”.

3) Kerap menyebut dan mengingati hal kematian daripada hal kehidupan:

Memikirkan bekalan hidup ketika hari tua sudah menjadi kebiasaan dalam hidup tetapi kita jarang memikirkan Apakah telah menyediakan bekalan secukupnya untuk akhirat? Memikirkan mati adalah sunat kerana ia akan membuatkan kita insaf dan sedar betapa kurangnya amalan yang telah kita sediakan untuk ke sana Seperti juga perjalanan lain perjalanan jauh ke akhirat sudah tentu memerlukan bekalan yang mencukupi. Bekalan itu hendaklah disediakan semasa hidup di dunia dunia ibarat kebun akhirat. Kalau tidak mengusahakan kebun dunia masakan dapat mengutip hasilnya di akhirat.

4)Menyatakan kebaikan diri dan keluarga di hadapan orangramai.

Kita terlupa semua itu adalah perangkap syaitan kerana
perbuatan ini akan menyebabkan kita sombong. Apatah
lagi yang memuji-muji itu adalah rakan baik kita.
Lama kelamaan kita akan berasa tinggi diri daripada
orang lain. Sedikit kebaikan yang kita lakukan, seolah-olah
kita sudah berbuat baik kepada seluruh penghuni dunia.
Sebaik-baiknya, elakkanlah daripada memperkatakan
kebaikan diri dan keluarga di mata orang.
Penyakit meninggi diri ibarat api dalam sekam yang
akan merosakkan pahala kebajikan. Lebih dahsyat lagi,
jika menimbulkan riak atau bangga diri. ALLAH memberi
amaran tidak akan mencium bau syurga. Malah, riak juga
adalah satu unsur daripada syirik
Rasulullah s.a.w berpesan, “Yang amat kutakuti atas
kamu ialah syirik yang paling kecil iaitu riak.”
Riak adalah amal yang dikerjakan untuk dipamerkan
kepada orang dan meninggalkan amal kerana orang.

5. Jangan selalu sebut keaiban atau keburukan orang lain.

Bagaikan sudah menjadi kebiasaan, adakala kita suka
menjaja keburukan orang lain walaupun perbuatan itu
jelas berdosa. Apa yang menghairankan, keburukan diri
sendiri tidak dilihat tetapi lebih mudah melihat keburukan
orang lain.
Islam menuntut kita melihat kekurangan diri agar
dapat memperbaiki kelemahan. Memburukkan atau
mengaibkan orang lain sebenarnya memberi isyarat
diri kita yang tidak betul. Ibarat menunjuk jari telunjuk
kepada orang, satu jari kepada orang itu tetapi empat jari
lagi menuding diri sendiri. Ini bermakna bukan orang itu
yang buruk, tetapi diri kita lebih buruk daripadanva
Perangkap syaitan yang menggunakan pelbagai cara untuk
menghumbankan kita ke dalam api neraka sewajarnya dapat
dijadikan iktibar. Usah terpedaya dengan tipu daya hing
tergamak menjaja keburukan dan membuka keaiban orang.
Rasulullah s.a.wpernah berkata, “Cukuplah bagi seseorang
keburukan jika dia menghina saudaranya sesama Muslim.”
Begitulah
Islam sentiasa hidup diberkati ALLAH dengan mendapat
kebahagiaan di dunia dan akhirat. Apa juga pesanan Rasulullah
lima pesanan Rasulullah s.a.w agar umat
s.a.w memang sesuai diamalkan sepanjang masa cuma kita
sahaja yang lalai dengan setiap pesanan berharga itu.

SEJARAH GERHANA

GERHANA PALING AWAL
DICATAT
Kategori: Pendidikan , Terbaru
Gerhana yang paling awal
diselidiki terjadi tahun 1361
sebelum masehi (Bulan), dan
bulan Oktober 2137 Sebelum
Masehi (Matahari). Hanya untuk
Timur Tengah, Gerhana Bulan
mulai diselidiki sejak tahun 3450
Sebelum Masehi, dan Gerhana
Matahari sejak tahun 4200
Sebelum Masehi.
Jalan Gerhana Matahari Total
tidak pernah melewati London
selama 575 tahun, dari tanggal 20
Maret 1140 hingga 3 Mei 1715.
Gerhana berikutnya akan terjadi
pada tanggal 14 Juni 2051. Paling
akhir garis Gerhana Matahari
Total melintasi Inggris adalah
pada tanggal 29 Juni 1927 selama
24,5 detik pada pukul 6.23 pagi di
West Hartlepool, Cleveland.
Kesempatan berikutnya garis
gerhana akan memotong pantai
Cornish pada pagi hari tanggal 11
Agustus 1999, dan lagi pada
tanggal 23 September 2090. Pada
tanggal 30 Juni 1954 Gerhana
Total disaksikan di Unst,
Kepulauan Shetland, tapi pusat
jalan Gerhana Total tersebut
berada di sebelah utara perairan
wilayah. -GBWR
Sumber : BUKU PINTAR SERI
SENIOR – IWAN GAYO

Peringatan buat manusia..puting beliung di kedah

8:37PM – 12 Nov 2014
Lagi puting beliung di Kedah, 20
rumah rosak
Sekurang-kurangnya 20 buah
rumah dan empat rumah kedai di
Kampung Sungai Nonang, Simpang
Empat Kangkung dekat Alor Setar
rosak akibat dilanda puting
beliung petang tadi.
Kejadian kira-kira 2.45 petang itu
turut melibatkan sebuah kandang
kambing.
Penolong Pengarah Bahagian
Siasatan, Jabatan Bomba dan
Penyelamat Kedah Mohamad
Yunus Abu berkata pihaknya
menerima panggilan kejadian itu
kira-kira 3 petang dan
menggerakkan anggota ke tempat
kejadian.
“Kami dapati lima buah rumah
rosak teruk. Tiada penduduk yang
mengalami kecederaan. Cuma ada
beberapa penduduk yang trauma
dengan kejadian itu,” katanya
ketika ditemui di tempat kejadian
hari ini.
Katanya akibat kejadian itu sebuah
kereta jenis Proton Wira
tersangkut pada sebatang pokok
mangga pada ketinggian satu
meter akibat diterbangkan
pusaran angin itu.
Beliau berkata 12 anggotanya
dikerahkan ke tempat kejadian
bagi melakukan kerja memotong
pokok yang tumbang dan
membantu mangsa kejadian.
Pusaran angin yang dipercayai
datang dari arah sawah di
kampung tersebut (dari arah
utara) berlaku dalam tempoh 10
minit mengejutkan penduduk
kampung yang ketika itu sedang
beristirahat di rumah.
Difahamkan, mangsa-mangsa
kejadian puting beliung itu ketika
ini menumpang di rumah saudara
mereka sementara menanti
bantuan daripada pihak-pihak
berkaitan.
Tinjauan Bernama mendapati
selain Jabatan Bomba dan
Penyelamat, anggota Jabatan
Pertahanan Awam turut
menjalankan kerja-kerja
memotong pokok-pokok yang
tumbang.
Kejadian hari ini merupakan kes
keempat membabitkan puting
beliung yang dilaporkan berlaku di
Kedah dalam masa tidak sampai
sebulan.
Kes pertama berlaku di Kampung
Alor Besar, Pendang pada 14 Okt
yang menyebabkan 11 buah rumah
dan sebuah sekolah rosak teruk.
Kes kedua berlaku pada 31 Okt di
lima kawasan di daerah Kota Setar
iaitu Kampung Mergong Hilir,
Kampung Batin, Kampung Sungai
Baru, Taman Inang dan Taman
Mergong Jaya yang menyebabkan
kerosakan teruk pada 71 buah
rumah dan sebuah klinik desa.
Pada 2 Nov lepas, sekurang-
kurangnya 13 buah rumah di
Taman Wira Mergong di sini
mengalami kerosakan setelah
dilanda angin kencang dan
pusaran kecil puting beliung.

Teruskan membaca

Cahaya aneh di sabah..

image

http:// MISTERI! – Cahaya Misteri
Muncul Gemparkan
Langit Sabah (10
GAMBAR)
TAOTAUAJER – Sebuah cahaya
misteri yang muncul di langit
mengemparkan penduduknya
Negeri Sabah. Cahaya misteri
itu juga boleh dilihat dari
Limbang, Sarawak.
Ada yang mengatakan cahaya
misteri itu bergerak laju menuju
ke barat. Orang ramai juga
berjaya merakam gambar
cahaya misteri itu dan mula
viral melalui Whats App dan
media sosial.
Menurut seorang saksi, cahaya
misteri itu dilihat seperti menuju
ke arah Laut China Selatan
sekitar jam 10.30 malam
semalam. Cahaya berkenaan
boleh disaksi dalam 20 minit
sebelum ianya hilang dari
pandangan.
Saksikan lagi gambar – gambar
fenomena cahaya misteri yang
berjaya dirakamkan
Disini terdapat salah satu
andaian terhadap Fenomena
Misteri yang berlaku ini dimana
dikatakan cahaya tersebut
adalah hasil dari pantulan
cahaya terminal offshore.
Penjelasan akan Fenomena
Cahaya Misteri di Sabah
Namun begitu, buat
pengatahuan korang dimana
dikatakan ini adalah fenomena
Light Pillars.
Light Pillar adalah fenomena
optik yang dibentuk oleh
pantulan cahaya matahari atau
cahaya bulan melalui kristal ais
yang terdapat di dalam
atmosfrera Bumi. Light Pillar
juga boleh dibentuk oleh sumber
cahaya buatan manusia seperti
lampu jalan. Ianya berlainan
sedikit dari fenomena Halo. Nak
tau ape pulak fenomena HALO
boleh lihat di artikel ini ▬▬►
Fenomena Halo bulan dikelilingi
Cincin cahaya
Terjadi apabila cahaya matahari
terpancar ke permukaan kristal
ais. Kristal-kristal ais ini boleh
ditemui di celah-celah awan ais,
kabus ais, salji yang berhembus
dan awan di permukaan darat,
tetapi kesan yang dihasilkan
ialah serupa: satu pancaran
cahaya indah yang memancar ke
angkasa.
TAOTAUAJER : Ada yang juga
yang mengatakan cahaya itu
terhasil dari pelantar minyak
yang berdekatan milik Petronas.
Bagaimanapun, Petronas Sabah
menafikan dakwaan berkenaan.